Læringsmiljø
Et godt læringsmiljø – både fysisk og psykisk – er avgjørende for kvaliteten i fagskoleutdanningene.
Nær tilknytning til arbeidslivet står sentralt, og det stilles krav til at utdanningene er relevante og praksisnære. Derfor er det viktig med oppdaterte og fleksible lokaler, gjerne i nærheten av eller samlokalisert med næringsliv eller andre høyere utdanningsinstitusjoner.
Faglig kvalitet henger tett sammen med kompetente undervisere med både yrkeserfaring og pedagogisk kunnskap. Det er viktig at alle som utformer undervisningsopplegg har formell
pedagogisk kompetanse, og at lærere får tilbud om pedagogisk opplæring. Faste og hele stillinger, konkurransedyktig lønn og kombinasjon av undervisning og arbeid i bransjen bidrar til å sikre fagmiljøets kvalitet og relevans.
Et godt læringsmiljø krever også aktiv studentmedvirkning. Gode strukturer for studentdemokrati, som studentråd og studentkoordinator, bidrar til kontinuitet, innflytelse og samarbeid med skolens ledelse. Kvalitetsarbeid må være forankret i hele organisasjonen, inkludert et kvalitetsorgan som følger opp undervisning, arbeidslivsrelevans og studentenes behov.
I tillegg må fagskolene ha oppdatert kunnskap om studentenes helse og trivsel.