Fagskolens plass i utdanningssystemet
Fagskole ble formalisert i 1966, og sektorens betydning har økt spesielt etter årtusenskiftet, med fokus på helse, oppvekst og tekniske fag. Fagskoleloven fra 2003 har samlet ulike utdanninger, og sektoren har vist vekst og utvikling.
Fagskolesektoren består av fire hovedområder: tekniske/maritime, helse- og sosialfag, økonomi/administrasjon og kreative fag. Per våren 2024 er det omtrent 34 000 studenter i Norge, med utdanninger fra ett semester til to år, på nivå 5 i Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk (NKR) med studiepoeng. Fra 2025 blir det åpnet for å utvikle studier også på NKR-nivå 6 og 7, tilsvarende yrkesbachelor og yrkesmaster.
Det er et stort og godt dokumentert kompetansegap i det norske samfunnet, spesielt innen grønt skifte, helse, industri og demografi. Høyere yrkesfaglig utdanning (HYU) må bli et fullverdig alternativ til høyskole- og universitetsutdanning for å dekke dette behovet, med styrket satsing, høyere nivå i NKR og internasjonal tilknytning.
HYU fokuserer på praksis- og erfaringsbasert kompetanse, med tett kobling til arbeidslivet. Dette er avgjørende for innovasjon, bærekraft og arbeidslivets behov for spesialister.
For å fremme mobilitet, internasjonalisering og attraktivitet må HYU få ECTS-tilkobling. Stortinget har i 2025 besluttet at regjeringen skal gjennomføre ECTS-tilkobling for HYU i 2026. Dette vil styrke karrieremuligheter og anerkjennelse lokalt og internasjonalt.
Sektoren har slitt med utilstrekkelig og uforutsigbar finansiering. Dette har hemmet utvikling, kvalitet og rekruttering av kompetent personale. Fullfinansiering og systemreform er nødvendig. Stortingsmelding 11 fra 2025 peker på noen tiltak som vil bedre situasjonen, men det er viktig også å implementere gratisprinsippet i fagskolesektoren og sikre fullfinansiering for alle typer studieplasser.
Utvikling av tydelige karrierebaner og økt rekruttering av personer utenfor arbeids- og utdanningssystemet er viktig for å sikre framtidens kompetanse. Inkludering og språkopplæring må styrkes for å åpne utdanning for flere grupper og her kan fagskolesektoren spille en viktig rolle.
Implementering av ECTS og et tettere samarbeid med europeiske land vil øke utdanningenes attraktivitet, gi flere muligheter for utveksling og styrke kvalitetsutvikling i sektoren
Det er nødvendig med en opptrappingsplan for å øke studieplasser i områder med stort behov for fagarbeidere, slik at Norge kan møte sitt kompetansebehov og styrke arbeidslivet.